Életünk tele van jó és rossz szokásokkal. Minden szokásban két közös dolog van: tanuljuk őket és valamilyen belső szükségletet elégítenek ki (sokszor tévesen gondoljuk, hogy nem áll belső szükséglet például a késés mögött. De bizony áll. Elszöszögjük az időt és túl kényelmesek vagyunk, hogy hamarabb elinduljunk vagy, hogy időben összekészülődjünk).

A szokások változtathatóak! A jó és rossz szokások egyaránt. Egy cselekvés mennyi idő múlva válik szokássá? Nos, erről nagyon eltérő véleményeket olvashatunk. Van, aki 20 napot mond, mások 30 napot. Megint mások közöttük én is 40-50 nap közé datálom azt az időt, amíg egy cselekvésből szokás lesz, és az befolyásolja életmódunkat, életminőségünket. A tapasztalataim azt mutatják, hogy rossz szokásaink megváltoztatása 3 dolgon múlik: 1. az egyén személyiségén (kitartásán, akaraterején) 2. a régi szokás helyére tudunk-e valamilyen új, hasznos cselekvést beiktatni 3. az új szokást milyen gyakran tudjuk gyakorolni (hogy szokássá váljon) 4. érkeznek-e pozitív megerősítések a külső környezetünkből, vagy testünkből (pozitív érzések, testi felfrissülés).

 

Amikor változtatunk, és új szokásokat teszünk az életvitelünk részévé, akkor saját magunk és a külső környezetünk számára is „más emberek” leszünk. Ez pedig másokat (a közeli környezetünket) is változásra sarkallhat. Erről jut eszembe Az emberi játszmák (Games People Play. The Psychology of human Relationships) Eric Berne pszichológus 1964-es sikerkönyve. A szerző szerint az élet nem más, mint (nemes egyszerűséggel) játszmák sorozata. Ebben a könyvben található az alkoholista játszma. Ha az ívást egy rossz szokásnak tekintjük (belső szükséglet áll mögötte, egyfajta függés), akkor ettől bizonyos esetekben megpróbál megszabadulni az alkoholista. Tételezzük fel, hogy sikerül neki leszoknia az alkoholfogyasztásról. Számára ez a következő járulékos előnyökkel jár: az egészségi állapota rohamosan javul, teljes tudatában lesz saját döntéseinek, nincsen rászorulva mások gyámolítására, ellenőrzésére, munkahelyi teljesítménye (ha még van neki) nagymértékben javulhat, stb. A régi rossz szokást felcseréli valami új. Új időtöltés: mondjuk sport, nyelvtanulás, túrázás stb. A legkényesebb kérdés, hogy a belső megerősítések mellett, érkeznek-e külső megerősítések a családtól, barátoktól, ismerősöktől?

 Két esetet különböztetek meg:

  1. Megváltoztatom a rossz szokásaimat (pl abbahagyom az alkohol mértéktelen fogyasztását) és a környezetem ezt respektálja. Mindenki örül, hogy megváltoztam, hogy jobb ember lettem. Ezt igazolják a belső és a külső megerősítések is. Az emberi kapcsolataim javulnak, könnyebben szerzek barátokat, a rossz szokás miatt megszakadt kapcsolatokat is fel tudom éleszteni (ha a másik fél is akarja a korábbi sérelmek ellenére). Az én változásom mások velem kapcsolatos viszonylatában is változásokat generál.
  2. Megváltoztatom a rossz szokásaimat, de a környezetem nem akarja elfogadni az új embert, aki lett belőlem. A belső megerősítések mellett ellenállásokat és kritikát kapok másoktól. Ez leginkább akkor okoz problémát, ha érzelmileg labilis vagyok, és olyan emberektől kapok negatív visszajelzéseket, visszautasítást, akik érzelmileg nagyon fontosak a számomra. Ekkor két lehetőségem van: 1. ha fontosak nekem ezek a kapcsolatok, akkor visszaveszem a régi rossz szokásokat (még ha ezek károsak is, engedve mások manipulációs akaratának. 2. az új ember egyben új életet is jelent: ez bizonyos áldozatokkal jár. Jelen esetben a korábbi emberi kapcsolatok megszűnnek, és helyettük újak alakulnak ki.

 

Az alkoholista példájához visszatérve, ha egy rossz szokásunkat akarjuk megváltoztatni, akkor abban nem biztos, hogy partner lesz a környezetünk. Valakinek jó úgy, ahogy vagyunk, vagy csak egyszerűen nem akar változni, csak azért mert mi változtunk. Ez pedig pokoli nehézzé teheti a változást, ha nekünk fontos a békesség fenntartása, és félünk a konfliktushelyzetektől. Pedig végső soron saját egészségünk és boldog életünk megteremtése érdekében vállalnunk kell bizonyos „járulékos veszteségeket” is.

Te szembesültél már ellenállással, mikor „jó irányba” akartál változni?

 

A bejegyzés trackback címe:

http://raknelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr201883874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.