Olvastad, vagy láttad Stephen King Langolierek című könyvét/filmjét? Senki nem látja a langoliereket, hangjuk a csend, nincsen testük, de pusztítani, azt tudnak. Fölzabálnak mindent, de csak a sötétség, és az üresség marad utánuk.

Na, ilyen a stressz is. Nem látjuk, nem halljuk, viszont félünk tőle, mert pusztít.

Mi a stressz? Könyvet lehetne írni róla, és a kezeléséről is, próbálom közérthetően, röviden összefoglalni.

A stressz egy testi-lelki feszültséget, készenléti állapotot létrehozó helyzet, esemény. Komplex reakciót vált ki belőlünk. Evolúciós magyarázata szerint vészhelyzetben kész kellet lenni életünk megmentésére. A testünk felkészült a meneküljre, vagy harcoljra. A légzés felgyorsul, hogy több oxigénnel láthassa el a szívet, ami gyorsabban ver, adrenalin, és egyéb hormonok választódnak ki, hogy gyorsan tudjunk reagálni és készletben lévő energiáinkat is be tudjuk vetni, legyen szó futásról, vagy harcról. Érzékszerveink élesebben működnek, a fájdalmat kevésbé érzékeljük. Figyelmünk kiélesedik, agyunk a lehetséges megoldásokat veszi elő. Ha a vész elmúlik, a test, a lélek visszaáll normális, nyugalmi állapotába. Testünk már nincs készenlétben, figyelmünket nem a vészhelyzet körülményeire összpontosítjuk, megnyugszunk.

Ma is így reagálunk, de a stresszt már nem vadállatok, vagy ellenséges hordák (bár, ha jobban belegondolok…) okozzák, hanem a munkahelyünkön egy határidős munka, egy idegbajos főnök, az utakon a közlekedés, otthon a családi problémák. Testünk, lelkünk azonban ugyanúgy reagál, mint ezer éve. Vérnyomás, adrenalin föl, energia elő… készenléti állapot kész! Majd ha megküzdöttünk, vagy elmenekültünk a helyzetből, visszaállunk a nyugalmi állapotra. Ez egy természetes folyamat. Problémák, vészhelyzetek mindig vannak, és lesznek is, ezzel együtt kell élni (Ja, tudod hol nincsenek problémák? A föld alatt 80 centivel…), ez a rugalmasság. Testünk-lelkünk úgy lett kitalálva, úgy fejlődött ki, hogy ezzel együtt tudjon élni, az életünket, egészségünket ne veszélyeztesse.

De mi van a tartós stresszel? Mi van, ha a munkahelyünkön egész nap stresszben vagyunk, és otthon sincs esélyünk a nyugalomra, vagy már képtelenek vagyunk kikapcsolni? Mi van, ha már hétvégén, vagy a nyaraláson is csak a problémákon kattogunk? Ilyenkor a stresszreakció létrejön, de mivel a stresszor nem szűnik meg, a nyugalmi állapotra való visszatérés elmarad. A testünk folyamatosan ebben a felturbózott állapotban van, ami természetesen egészségtelen, nem erre vagyunk kitalálva. Olyan ez, mintha egy autót megállás nélkül hajtanánk. Se szerviz, se olajozás, se fékcsere. Egyszer csak (nagyon gyorsan) elhasználódik, és tönkremegy. Ez történik a testünkkel és a lelkünkkel is: kiég. Hormonháztartásunk felborul, anyagcserénk megváltozik, a vérnyomásunk tartósan megnő, az immunrendszerünk legyengül. Megbetegszünk. Lelkileg az állandó készenléti állapot következtében kifáradunk. Ingerültek, intoleránsak leszünk.

Ismerős? Hát így pusztít napjaink langoliere, de a jó hír a sok rossz után, hogy van megoldás.

A stressz-kezelés tanulható!

Sokat segít, ha megismerjük a stressz-kezelési módszereket, meghatározzuk, melyik milyen hatékony, és mikor használatos; és a kevésbé hatékonyról pszichoterápia során a hatékony felé változunk. Ilyenkor olyan viselkedésformákat, és módszereket tanulunk, amelyek nem csak a stressz tüneteit, hanem okait is segít kezelni, és megoldást nyújt a megelőző magatartás elsajátítására is. Így a pszichológia segítségével a kognitív módszerektől a relaxáción át NLP-s gyakorlatokig a kiváltó okokat, az egészségtelen viselkedésformát módosítjuk, illetve a tüneteket kezeljük, és megtanítjuk ellazulni, kikapcsolni a stressz-beteget.

Te leállítod néha a motort?

 

A könyv képe az amazon.com-ról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://raknelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr991432538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hollokara (törölt) · http://hollokara.inda.hu 2009.10.08. 09:19:20

Sziasztok!

Nálam a stressz fogcsikorgatásban (szorításban) jön ki éjjel, ami miatt sok fogászati problémám volt - de már van egy speciális készülékem ami megvéd. Nem érzem magam stresszesnek, hosszú évek óta meditálok rendszeresen, és 3 éve amikor ez kiderült, én döbbentem meg rajta a legjobban. Szervi okokat kizártuk, sejtelmem sincs éjszakára hogyan kapcsolhatnám ki a motort :D

OFF: lehet valahogy e-mailt írni nektek? Lenne egy kérdésem, ami talán téma is lehetne.

Minden jót!
K

VKI · http://raknelkul.blog.hu 2009.10.08. 10:38:27

@KarasuTengu:
A meditációval az éjszakai fogcsikorgatást is meg lehetne szüntetni. Nemsokára lesz egy cikk a relaxációkról.

E-mail: angyal9@gmail.com (VKI), funkings@gmail.com (vmp).