vmp 2010.03.11. 18:09

Feszültségeink

Minden élethelyzetben keletkezhetnek feszültségeink. Ezeket nem árt idejében kezelni és megtanulni azokat a módszereket, amelyekkel a megfelelő módon levezethetjük őket. Egy számunkra kritikus szituációban, ha belül feszültségeink keletkeznek, akkor lépnünk kell. Ha rossz érzéseink támadnak a másik személlyel vagy személyekkel kapcsolatban, akkor mondjuk el neki (nekik) amit úgy gondolunk, hogy el kell mondanunk.

Ha nem ott kezeljük a helyzetet és nem úgy ahogy kell ,akkor előbb utóbb megtelünk. Másrészt azokon vezetjük le belső feszültségeinket, akik a legártatlanabbak ebben a helyzetben: a szeretteinken. A családunk a leggyengébb láncszem. A társadalmilag elvárt viselkedést otthon levetkőzhetjük. Azt gondoljuk, hogy otthon nem kell megfelelnünk. Az otthon az a hely ahol elengedhetjük magunkat. Persze mikor kiadjuk a haragunkat, akkor ezzel együtt megbántjuk családtagjainkat. Így miután megszabadulunk a minket szorongató feszültségtől máris helyébe lép a bűntudat és a lelkiismeret furdalás, amely az ördögi kör részeként újabb feszültségeket szül. Ezzel kapcsolatban még fontos azt is megemlíteni, hogy a megoldásainkat a gyermekeink követendő mintának tekinthetik. A családtagok életében megjelenik a szorongás, mivel nem tudják mi az oka a dühkitöréseinknek.

 

A környezetünkben élő emberek kétféle módon indukálhatják bennünk a feszültséget:

1.        Tudatosan: mikor valaki szándékosan cselekszik ellenünk. Ez esetben tudjuk, hogy egy meghatározott személlyel szemben kell olyan stratégiát alkalmaznunk, amely a feszültségünket megszünteti.

2.       Nem tudatos módon: a másik fél valami olyan dolgot képvisel (külső megjelenés, magatartás, megnyilvánulás, verbális és nonverbális kommunikáció), amely azért vált ki belőlünk feszültséget, mert emlékeztet egy régi megoldatlan helyzetre, kudarcélményre. Ilyenkor tévesen kapcsoljuk össze a saját feszültségeinket a jelenlegi helyzettel, ezért a másik fél többnyire meglepődhet egy agresszív válaszon. Mert az egyszerűen nem oda illik. Gyakran előfordul, hogy érezzük a feszültséget belül, de nem tudjuk megmondani, hogy mi zavar a másik emberben.

A tudatos mód ellen sokkal könnyebben vehetjük fel a harcot. Ismerjük a kiváltó személyeket, vagy okokat. A nem tudatos helyzet esetében a megoldás akkor jön el, amikor sikerül kibogoznunk a szálakat. Ebben segítséget jelenthet az önvizsgálat, egy közeli hozzátartozó véleménye, vagy szakember segítsége..

Lépések a feszültség kezelésében:

1.       Tanuld meg felismerni. Ez sokszor a legnagyobb probléma. Ha rögtön nem sikerül, akkor az adott helyzet után keresd meg az okát. Mi történt ebben a helyzetben? Ettől lettem feszült? Ha megtalálod, hogy mi a feszültség oka, akkor ott kell kezelned a feszültséget, ahol keletkezik. Amennyiben csak a helyzet után találod meg a kiváltó okokat, akkor tudatosítsd magadban és a következő adandó alkalommal kommunikáld fenntartásaid a másik fél felé.

2.       Tanuld meg a feszültséget levezetni humánus módon, amellyel sem a magad, sem a szeretteid, környezeted testi és lelki egészségét nem fenyegeted. Ebben a legnagyobb segítséget az jelenti, ha a feszültséget kiváltó szituációban cselekszel. Mindig annak az embernek kell visszajelezni a bennünk keletkező negatív érzéseket, akikre tartozik (vagyis ne minden esetben a szeretteinknek). Amikor rögtön cselekszel, akkor a feszültség gyorsan elszáll. Ezzel megakadályozod, hogy ezek az érzések felhalmozódjanak benned.

3.       Olyan kényszerhelyzetben, amikor nem tudod meghatározni mi a kiváltó ok, de a feszültséget le akarod vezetni: énekelhetsz, futhatsz, táncolhatsz, sportolhatsz, ásíthatsz, nyújtózkodhatsz, üvölthetsz :D, fújtathatsz egy nagyot :D). Ezek kiváló feszültségmentesítő módszerek, bár csak rövidtávon hatnak. A valódi okokat sem szüntetik meg. Mégis jobbak, mint az alkohol, a cigaretta és a szeretteid piszkálása. Valamint nem is károsak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://raknelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr971831983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.