VKI 2010.03.15. 21:33

Tudatos, nem tudatos

Ez a kérdés mostanában több pszichológiai, önsegítő könyv központi témájává vált, és mi is egyre gyakrabban vesszük elő a terápiákon, csoportfoglalkozásokon, előadásokon, tréningeken, nem véletlenül.

Korunk nyavalyáinak egyik tünete, hogy nem éljük tudatosan az életünket, és ez túlmutat a „felgyorsult világ” közhelyen. Általában tapasztalható, hogy keveset foglalkozunk a jelennel, és annál többet a múlttal és a jövővel; akár magyar népbetegségnek is tekinthető, hogy az emberek a múltban és a jövőben élnek, s sok kliensünknél észrevesszük, hogy ezek a dimenziók összecsúsztak, életükben kevesebb a tudatosság, mint az automatizmus.

Mi a tudatosság?

Filozófusok bizonyára jobban tudnának válaszolni erre a kérdésre, és ahány válaszoló, annyi válasz: a tudatosság a hétköznapi elmének talán nehezen megfogható. Általában olyan meghatározásokat kapunk rá, mint ébernek lenni, tisztában lenni azzal, mi történik velem, körülöttem, a jelenben lenni, itt és most lenni.

Számomra tudatosnak lenni, azt jelenti, hogy a jelenben lenni. Ha a jelenben vagy, az két dolgot feltételez.

1.     Nem a múltban élsz. Nem a múlton rágódsz, vagy nosztalgiázol állandóan. Nem azzal foglalkozol otthon, hogy miket mondott aznap a kollegád, vagy hogy nézett rád az eladó a pultban. Nem sírod vissza a gyereked kiskorát minden családi rendezvényen, nem emlegeted föl a feleségednek, milyen más volt régen. Itt és most élsz.

2.     Nem a jövőben élsz. Nem azon agyalsz már előre, mi fog történni holnap a randin, nem aggasztod magad a következő vizsgán vagy megbeszélésen. Nem álmodozol állandó jelleggel a jövőbeli életedről, hogy milyen jó lenne, ha már házad meg gyereked lenne. Itt és most élsz.

Persze, csapongó elménk néha előreszalad, és olykor a múltban időzik: jó pozitív képeket nézegetni a jövőről, és jó néha a szép emlékekre visszatekinteni. De! Nem állandó jelleggel! A jelenben lenni mindig legyen túlsúlyban, élj többet itt és most, mint a múltban és a jövőben együttvéve. És még egy fontos dolog: a jövőt és a múltat ne használd önmagad marcangolására, vagy a félelmek játszóteréül. Ha elkalandozol a jelenből, azt mindig a jó érzésekért tedd, töltődj föl belőle, nyerjél energiát, a félelmek és a problémák megoldását pedig éppenséggel a jelenben tedd!

Miért fontos a tudatosság?

Pont a jelenben létezés miatt. Itt és most tudod az ügyes-bajos dolgaidat kezelni, az örömeidnek örülni. Nézzünk néhány példát!

Mondjuk, hogy párkapcsolati gondjaid vannak. Ahelyett, hogy a párod fejéhez vágsz olyan dolgoat, amin már régen túl kellene lenni, a jelen helyzet problémájáról kell beszélni. Ha mindent akkor és ott megoldanánk, nem is lennének olyan dolgok, amiken még nem vagytok túl. Vagy ahelyett, hogy azon síránkozol, milyen jó volt a kapcsolatotok kezdetén, például odatehetnéd magad a jelenben, és közösen változtathatnátok.

Másik példa, amikor valaki valamit éppen jól csinál, de pont azzal rontja el, hogy nem tudatos. Vegyük azt az esetet, hogy van egy fontos, vagy határidős munkád, esetleg vizsgára készülsz. Órák óta dolgozol, és jól esne egy kis felfrissülés. Egy öt percre felállsz a munkád mellől, és teszel egy rövid sétát, megiszol egy teát, vagy csak ledőlsz az ágyon. Ha nem a jelenben vagy, akkor máris azon töröd a fejed, hogy ezzel a pihenővel hogy le fogsz maradni, vagy eszedbe jut, hogyan korholtak régen a tanáraid, hogy addig nincs pihenő, amíg kész nem vagy a dolgoddal. Ahelyett, hogy a bűntudattal elrontanád a felfrissülésedet, inkább ki kellene élvezned a jól megérdemelt szünetedet, ami nemhogy nem kiesés a munkából, de friss fejjel még jobban oda is tudsz figyelni utána.

Vagy mondok ennél egyszerűbbet. Mi a kedvenc foglalatosságod? (Remélem, már föl tudsz sorolni tízet!) Mondjuk, hogy egy kád meleg vízben való ellazulás gyertyák és bor kíséretében. Örülsz, hogy szakítottál magadra egy félórát, és gratulálsz magadnak, hogy kényezteted magad? Vagy ostorozod magad valami miatt, esetleg arra használod ezt a szabadidőt, hogy a napi gondokon rágódj? Ha az ostorozást és a rágódást választottad, akkor sajnos energiát vontál él magadtól, ahelyett, hogy az önmgadanak tett szívességet arra használtad volna, ami, és energiát vettél volna magahoz a kikapcsolódás által. Ugye, érted már a különbséget? A tudatosság azt jelenti, a jelen helyzetben vagy, azaz, most éppen örülsz, hogy a kedvenc foglalatosságodat végezheted, ennyi, kész, pont.

Hogyan lehetünk tudatosabbak?

Az egyik előadáson nagyon szépen megfogalmazódott, hogy a tudatosság egyik legnagyobb gátja talán az automatizmus. Igaz, életünk tele van automatizmusokkal, mind cselekvéseink, mind gondolataink terén. Ha tudatosabbak akarunk lenni, első lépés legyen az autmatikus cselekvések, gondolatok megállítása. (Az automatizmusokról külön cikk lesz.)

Direkt fogalmaztam így: tudatosabbak. Tudatosnak lenni véleményem szerint a világ zajától elvonult bölcsek, szerzetesek, remeték, buddhista papok képesek... A mi elménket használnunk kell a mindennapokban, nem tudunk száz százalékosan automatizmusok nélkül élni; nem kell tökéletesen tudatosnak lenni, de mindig törekedhetünk rá, és egyre közelebb juthatunk a tudatossághoz, s így céljainkhoz.

Te mennyire vagy tudatos?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://raknelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr141842448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.